Ontspan met al je zintuigen

ZintuigenEen makkelijke manier om te ontspannen na een drukke dag of week, is door gebruik te maken van je zintuigen. Je zintuigen houden je in het hier en nu en dat is zo belangrijk om stress het hoofd te bieden. Ruik eens hoe het gras ruikt als het net heeft geregend. Of voel hoe zacht de billetjes van een baby zijn. Erin bijten mag ook, maar dan alleen als het je eigen baby is natuurlijk. Het geluid van ritselende bladeren kunnen me bij een wandeling in het bos helemaal stilkrijgen. En kijk ook eens omhoog naar de lucht die een breed scala aan mooie kleuren toont (vind ik vooral heel fijn als ik in de file sta, op weg naar huis). Zingen en lachen zijn mijn favoriet als het gaat om stressreductie.

GEBRUIK JE ZINTUIGEN OM TE ONTSPANNEN

Met je lichaam, ogen, neus, oren en en mond kun je genieten van het moment. Hier volgen makkelijke voorbeelden om eens uit te proberen. Natuurlijk ben ik ook benieuwd naar jouw favoriete manieren om te ontspannen. Wie weet kun je dit lijstje nog aanvullen met waardevolle tips. Je commentaar kun je kwijt onderaan deze blogpost.

LICHAAM: voelen

  • Een warm bad
  • Lichamelijke beweging
  • Yoga & Tai Chi

OGEN: zien

  • Kunst bekijken
  • Zelf fotograferen of schilderen
  • Visualiseer een inspirerende locatie

NEUS: ruiken

  • Brand aromatische olie of goed wierook
  • Bak iets lekkers
  • Geniet van de geuren in het bos of aan het strand

OREN: horen

  • Je favoriete muziek opzetten of een relax CD
  • Luister naar geluiden in de natuur
  • Luister naar inspirerende (ingesproken) verhalen met je ogen dicht

MOND: adem, proeven & spreken

  • Haal diep adem en herhaal dit een paar keer
  • Eet chocola! 😉
  • Bedenk affirmaties die bij jou passen
JE ZINTUIGEN GEBRUIKEN BIJ MASSAGE

Bij massage worden meerdere zintuigen tegelijk geprikkeld. Dit geldt voor het ontvangen van een massage, wat natuurlijk heerlijk is. Maar het gaat ook op voor het geven van een massage. Naast het rustige en ritmische aanraken van de huid, zorgen de klanken van de muziek en de geur van de massage olie dat je tot rust komt. Zelf draag je een steentje bij door rustig te blijven adem halen en kun je positieve affirmaties herhalen.  Meestal zijn tijdens de massage je ogen gesloten, waardoor je andere zintuigen de mogelijkheid krijgen alerter te zijn. Door dit met aandacht te doen en te ontvangen helpt het jou om in het hier en nu te zijn en alles wat erbuiten valt, (even) los te laten.

Veel Zen-spiratie voor jou!

Take care, Javelyn

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *